(advertenties)
Adverteren op Drenthe Kunstbreed

home > Westerveld > kunstenaars > Carel Kneulman
zoek uitgebreid
 
 
Westerveld
  Kies hier alle gemeenten

Bekijk kaart Drenthekunstbreed
Bekijk in Google Maps
Carel Kneulman
Carel Kneulman

Carel Kneulman (  1915 geboren, Amsterdam - 15 januari 2008 overleden, Darp(Dr.)) De in een Amsterdam opgegroeide Kneulman is als dichter begonnen, met titels als 'De jonge leeuwerik' (1935) en ' Lentevruchten'(1939). In 1941 zegde hij naar aanleiding van de Februaristaking zijn kantoorbaan op om beeldhouwer te worden. Nog hetzelfde jaar werd hij toegelaten tot de Rijksacademie waar hij les kreeg van Jan Bronner, de nestor van de Nederlandse beeldhouwkunst tussen 1930 en 1960. Kneulman beleefde zijn doorbraak in 1952 toen hij tijdens Sonsbeek in Arnhem 'De Éuropeanen'(1949/1950) en 'Kind' (1950) exposeerde. Beide beelden waren 'een protest tegen de rotzooi van de oorlog'. Vooral 'De Europeanen' maakte een verpletterende indruk: twee lange figuren, één draagt een kop in zijn uitge(st)rekte armen , de ander is verworden tot een skelet. Het beeld 'Kind', een levensgroot figuur dat bang en vragend de wereld in kijkt, droeg hij op aan Unesco.

Zijn meest bekende beeld is 'Het Lieverdje' uit 1959, een kereltje met de handen in de zij en een grijns om de mond, dat in de jaren zestig bekend werd als middelpunt van de Provo-protesten op het Spui in Amsterdam. Andere prominente werken zijn 'Jacob en de engel' (1957) in Amsterdam, 'Monument wind en water' (1964) in Veere, 'Kruisbeeld' (1965) at hij voor Dachau maakte, 'Monument voor Gerrit van der Veen en het kunstenaarsverzet' ( 1973) in Amsterdam, en 'Lazarus leert opnieuw lopen'(1981) in Den Haag.

Kneulman gold als een van de grote vernieuwers van de beeldhouwkunst na 1945. Hij werkte zowel non figuratief ( abstract) als figuratief en was ook als graficus actief. Daarnaast zette hij zich in voor de maatschappelijke positie van kunstenaasr, was hij jarenlang docent en lid van talloze adviescommissies. Het constante in zijn werk zat volgens critici niet in zijn stijl, maar in zijn thematiek.

Kneulmans levensvisie draaide om het motto 'de een is de ander' - ongeacht zijn of haar status is de ene mens gelijk aan de ander ( Excistentialistische visie). Centraal in zijn werk staan vormen en figuren die elkaar nodig hebben en versterken( aanvullen). Kunst was bij Carel Kneulman nadrukkelijk verbonden met demaatschappij, met sociale bewogenheid. Het maakte hem tot beeldhouwer en bruggenbouwer ineen.

Bron: www.woestenledig.nl  - Joep van Ruiten            

  [lees meer...]

Kunstenaar:  Carel Kneulman
Meer info:   www.google.nl

 

 

provincie drenthe ict tender
Doneer vijf euro
RSS FEEDS RSS Feeds van :: drenthekunstbreed.nl ::
dinsdag 28 april 2009 14:53:00
Carel Kneulman © Copyright 2009 by http://drenthekunstbreed.nl